dijous, 22 de novembre del 2018

CANÇONS QUE NO ES PODEN REPETIR (3)

Com bé sabreu, la música és una cosa que sovint associem a llocs, persones o moments de la nostra vida. La televisió, com el cinema, utilitza aquest recurs constantment.

La pantalla gran està clar que ha fet la seva feina en aquest àmbit. Deixant apart les cançons principals de les bandes sonores que ens han marcat (que són moltes), n’hi ha d’altres que en principi eren menys importants i tot i així tothom recorda.
Un exemple seria Super Freak de Rick James. Ballar aquesta cançó és una feina que només pertoca a la Little Miss Sunshine i família.


Hi ha cançons que la televisió no podrà tornar a utilitzar mai més. No perquè literalment no pugui, sinó perquè en el nostre interior aquella cançó l'associem amb un altre moment, una altra escena, aquella que ens va marcar i que sempre recordarem.
No em refereixo als clàssics i evidents, que també, sinó a cançons que, aparentment, no volen marcar a ningú però pel dramatisme del moment o pel que sigui no passen inadvertides. Com queaquest és un tema que em fascina fa temps ja vaig escriure sobre com algunes d'aquestes cançons que havien fer de l'escena memorable com: Chasing cars a Grey’s Anatomy o Same Love a The Fosters.

NCIS no és una sèrie que es caracteritzi pels seus moments dramàtics. Generalment els seus capítols es centren en els homicidis de marines i la vida de les persones que estan investigant. Però de tant en tant, sobretot abans de les vacances de Nadal i a finals de temporada, es colen alguns capítols dedicats a algun membre de l’equip dels navy. A Heartland en Gibbs recorda com va conèixer a la mare de la seva filla mentre de fons escoltem a Michael Buble cantant Lost. Aquí és la primera vegada que escoltem l’origen de les regles del agent molt especial i es per això que cada vegada que escoltem la cançó ens ve la imatge de la noia pèl-roja.


Dir One Tree Hill i dir un sol moment musical  és pràcticament impossible. Mark Schwahn va fer de la música un personatge més del drama juvenil i la va introduir sobretot a través de la Peyton. Música, imatge i guió es van unir per a fer una excel·lent escena en el capítol We all fall down. En l’obertura del quart capítol de la vuitena temporada veiem la pista de basquet al costat del riu, les gotes de suor caient al terra, en Nathan entrenant, i a mesura que sonen els xiulets d’en Ryan Tedder la Haley escriu una carta posant al dia a en Lucas. Mentre escoltem el Good Life de OneRepublic veiem les trucades al centre d’ajuda i la Brooke visitant a la seva mare a la presó, tot sembla que hagi de ser irònic.


Una versió de Forever Young ha marcat a Parenthood i a tots els seguidors de la sèrie, i per estrany que sembli la cançó dels crèdits no és la resposta correcta. En l’últim capítol de la sèrie que porta per nom May God bless and keep you always (la primera frase de la cançó) la Camille troba a en Zeek mort mentre descansava tranquil·lament en una butaca de casa seva i després de veure que el patriarca no respon entra d’una forma subtil i molt apropiada una versió lenta cantada i tocada per Rhiannon Giddens and Iron & Wine. Aquesta versió contrasta amb la que habitualment escoltem a l’inici de cada capítol i ens demostra com el ritme de la música ens pot influenciar en el nostre estat d’ànim.


Una de les escenes més emotives de Suits no podia anar acompanyada de qualsevol banda sonora. En el quart capítol de la cinquena temporada en Harvey accepta la marxa de la Donna i li dóna les gràcies per aquests dotze anys, i mentre nosaltres agafem aire per a contenir les llàgrimes d’emoció en Taylor Ward comença a cantar la primera estrofa de la seva versió de The Scientist. Veure en Harvey marxar caminant pel passadís acompanyat pels acords d’aquesta cançó preciosa fa que no pugui evitar començar a plorar.


Pel final deixo la més recent. Gilmore Girls va tornar després de bastants anys cancel·lada gràcies a Netflix. De nou es tracta d’una sèrie sense especial importància a les cançons, de fet amb els la, la, la que sonen entre escenes i les cançons del trobador del poble sembla que la part musical quedi coberta. Ara bé, en l’últim capítol de A year in the life les coses canvien. La Rory està a Stars Hollow quan sentim “In Omnia Paratus”, tres homes amb màscares han viatjat fins a Connecticut per a una reunió de la Brigada de la Vida i la mort. Acompanyats per With a little help from my friends els ex-alumnes de Yale juguen pels sostres de Stars Hollow, malgasten els diners, ballen tango i segueixen sent unes criatures. Bona música, bona imatge, bona lletra i ni tan sols cal guió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada